• warning: Parameter 1 to deondernemersbalie_field() expected to be a reference, value given in /home/deondern/domains/deondernemersbalie.nl/public_html/includes/theme.inc on line 171.
  • warning: Parameter 1 to deondernemersbalie_field() expected to be a reference, value given in /home/deondern/domains/deondernemersbalie.nl/public_html/includes/theme.inc on line 171.

Nieuws > De gevolgen van dure diesel

Mensen die besluiten om een auto te gaan kopen laten de dieselauto steeds vaker links liggen. Dit komt omdat de prijs van diesel in de afgelopen tijd nog meer is gestegen dan de benzine. Diesel is inmiddels bijna net zo duur als benzine. Voor mensen die een dieselauto kopen, wordt het daarom steeds moeilijker om de aanschafprijs die gemiddeld zo’n 11 % hoger ligt dan bij een benzineauto, terug te verdienen. En niet te vergeten de wegenbelasting die bij een dieselauto een stuk hoger ligt. Uit onderzoek van het consumentencollectief UnitedConsumers.com blijkt dat er ongeveer 35.000 kilometer gereden moet worden met een dieselauto om de hogere kosten terug te kunnen verdienen.

Privé auto

In 2006 en in 2007 waren 28% van de nieuw verkochte auto’s een dieselauto. Berekend tot en met mei 2008 is dit aandeel al gedaald naar 26%. Verwacht wordt dat dit aandeel nog verder gaat zakken. Mede omdat de brandstofprijzen alleen nog meer gaan stijgen. Per 1 juli 2008 wordt de accijns met 3 cent verhoogt. Daarnaast stijgt de btw vanaf 1 januari 2009 van 19% naar 20%. Hierdoor wordt de olie nog duurder, waardoor ook de prijs van de brandstof weer gaat stijgen.

Zaken auto

De fiscale bijtelling van zuinige leaseauto’s vallen per 1 januari 2008 onder het lage tarief van 14%. Per 1 februari 2008 wijzigden ook nog eens de aanschafprijzen van een groot aantal automodellen. Milieuvervuilende auto’s werden vaak tot tienduizenden euro’s duurder. Daarentegen daalden de prijzen van kleine auto’s met zuinige motoren aanzienlijk.

Transportsector

Voor de transportsector heeft de dure dieselprijs verregaande gevolgen. In Nederland rijden ongeveer 140.000 vrachtwagens rond. De extra kosten in deze sector bedragen tot en met mei 2008 als 28 miljoen euro. Dit zijn zo’n €200,- extra kosten per vrachtwagen. De vrachtwagenchauffeurs zijn de hoge prijzen zat en voeren momenteel verschillende actie door Nederland. De vervoersorganisaties TLN en EVO maken zich dan ook ernstige zorgen over de concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven.

De OndernemersBalie is niet aansprakelijk voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met het gebruik, dan wel de onmogelijkheid daarvan, van materiaal dat op haar website(s) beschikbaar is.

Log nu in of word abonnee om reacties te kunnen geven op nieuwsartikelen op de OndernemersBalie.

Reactie van redactie op 14 Juli, 2008 - 12:31.

Wat denken jullie van de gasprijs? 3 jaar geleden nog maar 37 cent per liter en inmiddels al 73 cent per liter!